Søren Koch

Band-bioMichael StanleySøren KochRasmus Schrøder Flemming Koch

Biografi: Søren Koch

Søren blev født d. 10. november, 1970 og kom derfor, som de fleste øvrige medlemmer i bandet, for sent til at opleve The Beatles mens de endnu eksisterede. Dette afholdt ham dog ikke fra at blive fuldstændig afhængig af hans forældres samling af Beatles singler og LP’er på et meget tidligt tidspunkt. Specielt pladen “A Hard Day’s Night” har gjort så stærkt et indtryk at netop denne titel må syntes at være svaret på spørgsmålet om, hvilken plade Søren ville tage med til den berømte øde ø (selvom “Revolver” også gerne vil i kufferten).

Sørens første forsøg på selv at frembringe musik skete i en alder af fem år da han begyndte at spille stol – senere trommer. Som 9-årig begyndte han at maltrakterer et orgel og lærte sig selv de mest basale akkorder, men det var året efter at det gik op for ham at guitaren var det langt det smarteste instrument at akkompagnere sig selv på, hvis man skulle se godt ud som forsanger i et band. Udstyret med sin fars Egmond Hi-Spot el-guitar, kun tre akkorder, men en sikker fornemmelse for at bruge dem, var en af de første sange Søren kunne frembringe, Beatles’ “I Saw Her Standing There”, fremført med en meget drenget stemme på volapyk engelsk. (En sjælden optagelse af dette, foretaget på Sørens drengeværelse i januar 1981, findes i Sørens egen, meget private, Anthology-samling).

De følgende år lærte Søren flere akkorder, bl.a. ved at spille til forældrenes Beatles-plader, og gjorde sig, på mange måder, bemærket som forsanger og guitarist i adskillige lokale bands og musikskole orkestre som primært spillede cover-numre. Sørens musiklærer var også Beatles-fan og mangen en musiktime afsluttedes med at diskutere Beatles musik og virke. Selvfølgelig var der også i disse år, en del Beatles-sange på sæt listen. Som 15-årig begyndte Søren selv at skrive sange og dannede et par år senere det, for Søren i hvert fald, meget ambitiøse band C.B. & The Tranquillizers. I mellemtiden havde Søren anskaffet sig en gammel Höfner violinbas og et Vox basanlæg og var begyndt at spille bas i pop/rock-bandet Dans Moderne. Med dette band udgav han i 1990 sin første plade, en ægte vinyl-single.

Bandet C.B. & The Tranquillizers, med hvilket Søren dog stadig var forsanger, guitarist og sangskriver, ændrede i 1994 navn til Flow og udgav året efter en EP. Dette førte til pladekontrakt med Virgin Records og i løbet af 1996 udsendtes fire singler samt albummet “Flow”, der i øvrigt blev mastereret i Abbey Road studierne i London af samme Chris Blair som netop på det tidspunkt arbejdede på Beatles Anthology. Søren var selv til stede og vil sent glemme da han skrev sig ind i det historiske studies gæstebog. Søren forsøgte at tilfuske sig et besøg i studie 2 (hvor næsten alle Bealtes sange blev indspillet), men blev mødt af vagten med et prompte – “nej”. Efter en stormfuld karriere, og på trods af Abbey Road-mastereringen opløstes Flow i 1998. I mellemtiden var Søren begyndt at spille med Marie Frank og hendes randrusianske venner, med hvem albummet “Ancient Pleasures” indspilledes. Pladen blev indspillet dels i New York og i Sørens eget studie Echophonic og indbragte Søren, om ikke guld, så dog en guldplade. Søren gæstede samme år hos Lovebites – både live og på bandets album; “Exploding Star”. Arbejdede sideløbende, med bl.a. The Raveonettes sanger/bassist Sharin Foo, omkring bandet Belvedere. Skrev og indspillede med Marie Frank, dennes 2. album “Vermilion” som udkom i 2001. Søren har siden 1997 været fast guitarist med Marie Frank, og har som sådan spillet et utal af koncerter i både ind- og udland, bl.a. i Liverpool hvor det, til Sørens store overraskelse, ikke lykkedes ham at overtale bandet til at fremføre en live version af Revolution no. 9 for en flok engelske pladeselskabsbranchefolk.

En af de Marie Frank koncerter der står klarest i Sørens erindring var på Stars i Vordingborg, på George Harrisons dødsdag. Søren opdagede, 5 minutter før koncertens start, at det var muligt at synge Harrisons “Here Comes The Sun” over akkorderne til Marie Franks “For Better Or For Worse”. Da bandet, i øvrigt uvidende om Sørens planer, nåede det sted i sangen hvor guitarsoloen normalt startede, gik en lettere rørstrømsk Søren i stedet til mikrofonen og sang 1. vers af Harrisons klassiker – med stor, rørende entusiastisk opbakning fra publikum. Ikke et øje var tørt!. Senest har Søren igen arbejdet med Lovebites, dels i Echophonic studiet omkring indspilninger til et kommende album.

Som de øvrige medlemmer af Beat The Meetles er Søren også en ivrig samler og ikke mindst bruger af vintage instrumenter og gear. Dette ses også tydeligt i bandets valg af guitarer og fortærkere, som, så vidt det er muligt, er identiske med dem Beatles benyttede.

Instrumenter:
Gretsch Tennessean 6119, 1964
Gretsch Country Gentleman 6122, 1971
Rickenbacker 360/12V64, fireglo, reissue 1991
Tokai TST-55 Stratocaster (Håndmalet som Harrisons Magical mystery tour Strat)
Epiphone Casino, sunburst, 1968
VOX AC-30 Top Boost, 1964